Riktig storstad och annat

Jag hittade Nora Ephrons bok Jag gillar inte min hals som kommit som recensionsex. till jobbet och det är ju bra för då kan jag läsa den utan att köpa den! Den är SÅ rolig. Boken jag önskar att jag skrivit. Nora Ephron har bland annat skrivit manus till När Harry mötte Sally så man fattar ju att hon kan formulera sig.

Det är för övrigt så otroligt häftigt och märkligt när man läser böcker om New York. Ephron skriver om att hon bodde i Greenwich Village och hur hon fixar naglarna på Upper West Side och jag tänker "shit, den där stan finns på riktigt!". Det är inte bara en film. Jag har aldrig varit i NY och lär väl inte komma dit heller om jag inte ska ta lastbåt eftersom klimatet mår som det gör. Men Angela och Cia har varit där så jag vet att staden finns. Stackars Angela som är höjdrädd tryckte sig längst in mot väggarna i mitten av byggnaderna eftersom alla kontor som de besökte låg på 52:a våningen och så där...men hon klarade det och det måste man ju impas av.

Men apropå Ephrons bok så kom jag på ett annat problem jag har; att jag inte vill gynna vem som helst. Skulle jag köpt Ephrons bok? Hm, det är Schibsted och jag vill ju inte gynna de där superstora multiföretagen men då kan jag ju aldrig köpa en tidsskrift mer eftersom Bonniers äger alla. Och Body Shop har köpts av L´Oréal och då är frågan om det är samma sak? Och jag tummade på Susanna Popovas bok om överklassen men jag gillar ju inte att hon tjänar massa pengar när Marcus Birro inte gör det så då köpte jag inte hennes.

Och hur man än vänder sig har man ändan bak - vindkraft verkar ju jättebra men bullret från kraftverken stör människor och fåglar för att inte tala om fiskar fick jag höra i Vetenskapsradion. Och transfett är hemskt men då tar kexfabrikanterna och tillsätter palmolja istället och palmplantagen tränger ut regnskogen. Insjöfisk innehåller massa kvicksilver men den ska man hellre äta en den utfiskade Östersjöfisken. Och odlad lax är jättenyttigt för hjärtat men odlingarna släpper ut enorma mängder koldioxid. Man kan fan inte ens äta ett äpple utan att göra ett ekologiskt och politiskt ställningstagande. Men det är ju makt förstås. Hm, bra grej.  

Kommentarer
Postat av: Linda

Hej vilken vårig och glad blogg du har! Summan av alla ondskor är konstant. Tragiskt men sant. Det betyder inte att man måste hjälpa ondskan på traven genom att tex flyga eller handla av Schibstedt.
Hur går det på jobbet? Jag försöker lyssna lite på er men har inte så mycket tid... och på helgerna är ju p4 bara såååååååååååå sövande.

2007-05-06 @ 19:32:22
URL: http://sysslor.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0