Saker att reta sig på

Igår ringde en snubbe från Gallup. Jätterar. Och jag gillar ju enkäter och undersökningar, shoot ba! Sa jag.
Undersökningen var europeisk och handlade om islam, Irak-kriget, EU och demokrati. Tjohej! Rena damtidningen. Jag är ju hyfsat allmänbildad och hyfsat med i samhällsdebatten men hur fan ska man svara på frågan "anser du att islamska värderingar skiljer sig mycket/något/inte alls från europeiska värderingar?" Jag följer inte AlJazira. Jag har inga muslimska kompisar (i alla fall inga som är aktiva, ett par jag känner har lämnat tron). Jag har inte läst Koranen. Jag har köpt den i pocket, räcker det?
Alltså, sådana undersökningar blir ju helt sneda om man inte har med alternativet "saknar tillräcklig kunskap om frågan" när man gör den. Tycker jag. Eller är jag helt fel ute?

I morse var jag på Arbetsförmedlingen, Jag är inskriven där och får a-kassa när jag inte jobbar (vilket jag i och för sig gör rätt mycket). Nu hade det kommit ett brev om att ifall jag inte dök upp den 8 maj klockan 9.15 skulle jag avanmälas. Så jag var där 9.15. Det var bara det att handläggaren hade strukit vårt möte. Sur som citron tvingade jag henne att mötas i alla fall när jag väntat i tjugo minuter. Hon bad om ursäkt tre gånger men jag var sur i alla fall. Hon undrade varför jag hade henne som handläggare, hon jobbade ju inte med min yrkesgrupp? Hon undrade varför min handlingsplan inte var uppdaterad sen 2005. Till slut höll jag på att gå upp i atomer. Det är för 17 inte JAG som har hittat på hur de ska jobba, d.v.s. utan nån som helst koll. Jag blir så förbannad över att de sitter där och snackar skit utan att kunna hjälpa folk ett enda dugg. Kostar pengar gör det också, skattepengar. Moderaterna tycker ju att vi ska klara oss själva allihop så inkompetenta myndigheter kommer ryka all världens väg snart, tro mig.

Och jag betalar 540 kronor i månaden i fack- och akasseavgift. Som arbetslös.

Å så är jag så less på att jag lever ett så ostrukturerat liv att jag får betala en massa för glömda läkartider, glömda sjukgymnasttider, glömda böcker till bibblan. Men så blir det när man har adhd.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0