Grönmålning

Miljövetaren Karin Nielsen har skrivit en rapport på uppdrag av organisationen Jordens Vänner om grönmålning. Och visst har väl du också sett alla produkter som märks med "klimatsmart" etc. omgärdat av blommor och små kaniner. Allt ska säljas med natur och miljö nuförtiden. För att inte tala om närproducerat?! Om en sylt är kokad i en fabrik i Västra Götaland på brasiliansk frukt (hypotetiskt exempel), är den då närproducerad i affären i Göteborg - på riktigt? Var skeptisk!

Begreppet greenwash myntades enligt Wikipedia 1986 i en uppsats av New York baserade miljökämpen Jay Westerveld som beskrev hur hotellindustrin uppmuntrade gästerna att återanvända handdukarna "för att spara miljön", samtidigt som de struntade i att införa sopsortering eftersom det inte medförde någon kostnadsminskning. Han slutsats var att företagens miljöengagemang bara var ett knep för att tjäna pengar.

Rapporten Greenwash - grönmålning av svarta miljösamveten är producerad med stöd av Konsumentverket. Den kan beställas gratis via telefon 031-12 18 08 eller laddas ner gratis på www.mjv.se

10 Greenwash-knep i reklam och marknadsföring.

1. Generella påståenden

Vaga formuleringar som saknar faktastöd eller tydlig definition. Vad betyder det egentligen att en vara är naturlig, grön, miljövänlig, lokalproducerad, klimatsmart eller rättvis?

2. Namnbyten

Namnet på en produkt ändras för att klinga bättre. Fossil gas kallas exempelvis för naturgas.

3. Redan lagstiftat

Att framhäva något i marknadsföringen som redan är lagstiftat – exempelvis att produkten är freonfri trots att freon förbjöds för 20 år sedan.

4. Falska miljö- och rättvisemärken

Miljöstämplar och rättvisemärkningar som ser ut som de kommer från en oberoende källa – trots att det är företagets egen märkning.

5. Vetenskapsspråk och svårkontrollerbara fakta

Hänvisningar till undersökningar eller utnämningar som är svåra att kontrollera, exempelvis "Årets renaste biltillverkare".

7. Färg och form

Produkten omges av vacker natur, djur och blommor för att ge den en miljövänlig prägel. Bilar är det klassiska exemplet.

8. Miljöalibin

En grön produkt eller tjänst lyfts fram i marknadsföringen samtidigt som företagets icke miljövänliga kärnverksamhet pågår som vanligt. Exempelvis energiföretag som framhäver blygsamma satsningar på vindkraft eller solenergi samtidigt som de huvudsakligen tjänar pengar på energi från kol, olja och kärnkraft.

9. Köpa bättre rykte

Företag lyfter fram att man donerar pengar till hotade arter, välgörenhet och biståndsprojekt för att skyla över miljöskadlig verksamhet eller brott mot mänskliga rättigheter.

10. Produkt- eller förpackningsdesign

Produkten eller förpackningen designas så den signalerar miljöanpassning. Exempelvis datorer som visas upp med trähöljen.

Källa: Rapporten Greenwash grönmålning av svarta miljösamveten (gp.se)


Flygutsläpp

Vi skulle ha ett flygfritt år i familjen. Första halvåret kände jag mig kringskuren. Åkte tåg till Köpenhamn och andades utrikesluft. Inga resor längre bort än så. Helt plötsligt hade året gått. Och vips så hade vi vant oss. Andra året bara försvann. Och när vi gjorde vår långflygning till Malaysia i vintras hade ingen av oss satt sin fot i ett flygplan på tre år!

Tänkte på det när jag lyssnade på P1 Morgon i dag. De talade där om hur mycket vi flyger och varför. Maria Rankka från Timbro talade om våra behov, bland annat. Men "behovet" av en solresa varje vinter är ju något vi lärt oss. En tillvänjning. Det går att vänja sig av med. Jag älskar att resa, jag älskar att träffa folk i andra länder, äta annan mat, se andra miljöer, men jag måste inte. Jag dör inte om jag inte kommer iväg. Det går att tänka i andra banor. Och om jag kunde åka tåg lite snabbt och effektivt till Vietnam så skulle jag göra det...

Surt sa sossen

Med risk för att låta som en sur sosse (vilket jag inte är, sosse alltså) - vad tänkte Mona Sahlin på när hon tog in Ylva Johansson?! Thomas Bodström?! Thomas Östros?! Sven-Erik Österberg?!
Johansson: hycklare. Bodström: egenkär. Österberg: vem? Östros: tråkig.
Hon verkar inte vilja bli statsminister på riktigt. Det där är inga personer som lockar moderna människor, intellektuella eller unga.
Suck.
Ska allt hänga på Maria Wetterstrand?



Inte lätt att vara kvinna

Det lönar sig att plugga utomlands för akademiker - manliga akademiker.
Kvinnor får sämre hälsa av pizza, pommes frites och pasta än män.
Kvinnor i LO-yrken jobbar i högre utsträckning skift än män, med konsekvenser för hälsan.

Den enda nyhet som inte har med könsskillnader att göra var väl den om lågenergilampor. Men det upptäcks nog någon könsskillnad snart där också.


Det märkliga livet

Det är så mycket som händer och jag hänger inte riktigt med själv. Har haft blixtrande huvudvärk ibland, det är väl ett tecken på att något inte är helt lätt att hantera. Livet, typ.

Skrev högskoleprovet i lördags och det var välgörande. Tidsstyrt, koncentrerat, reglerat, i tystnad. Som en retreat.
Eller kanske inte. Men det gick bra. Jag fick 98 rätt av 122. Det var ju helt ok. Vet inte vad jag ska ha det till, men i alla fall. Gäller att alltid ha utgången (till högskolan) öppen.




RSS 2.0