Äggula

och socker och konjak mums - äggtoddy! Påsken är bästa mathelgen tycker jag.
På långfredagen åkte H och jag tåg till Norrköping. S och L åkte kvällen innan och hade räsermys i stugan. Jag hade ju sett fram emot en stilla hemmakväll i soffan med en bra film men H var ju så pigg. Det slutade med att han hällde mjölk i sängen halv elva och fick skäll. Då somnade han. OK, vi tog i alla fall X2000 på fredagen. Jag blev åksjuk av att gå till bistron och bre mackor åt H men annars var det en bra resa. Väl framme i stugan sov jag i två timmar! Underbart!
På påskafton tog jag och S en promenad, hon släpade mig upp för branter och nerför vattenfall, hon har alltid världens energi när hon är ute i ntauren. Vi hittade istappar under en mossig sten och kollade in utsikten från hennes koja. När hon hoppat på stenar i bäcken och trampat ner ena foten i lera och iskallt vatten gick vi hem och åt sill, ägg, gravlax och räkor. Sen kom påskharen och la ägg i trädgården och efter det var vi hos barnens farmor och farfar. H ska bara spela "gubben" när han är där, d.v.s. Supermario och sitter och ropar på farfar hela tiden. Det gör nog farfar glad tror jag.
På påskdagen var vi hos Steffe och Helena en stund i Örkällan nära Söderköping Barnen lekte och vi satt på deras terass i solen. "Finns det nån bättre vy än den här" sa Steffe och det är nog svårt att tänka sig: utsikt över åkrar och fält och röda hus, Göta kanal som ett glittrande band och islandshästar på ängarna. Vi hälsar på dem rätt ofta och landskapets skiftningar är som en tavla jag aldrig tröttnar på. Men Steffe säger att jag inte skulle klara att bo så, "det finns ju inte en teater på flera mil".  Fast jag vet inte, det är nog inte bristen på teatrar som är problemet...
På väg hem hämtade vi R och till kvällen gjorde vi rosmarin- och vitlökskryddad lammstek med ugnspotatis och sallad, S gjorde en jättesmaskig tzatsiki. Pernilla och Janos kom och käkade. Mysigt.


Kommentarer
Postat av: Hannele

Äggtoddy som är så gott, vi fuskade med färdig ägglikör ;)

2007-04-10 @ 11:43:31
URL: http://hannelesparadis.blogspot.com/
Postat av: Anna

Mmm det är åxå gott...

2007-04-10 @ 19:08:25
URL: http://frujonsson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0