HPI bättre än BNP

Idag var jag på loppis och köpte tre par skridskor för 60 spänn. Sånt gör mig glad. Fina skridskor dessutom. En del julklappar blev det också, jätteskönt. Man kan få utlopp för sina shopaholic-tendenser med gott samvete på loppis. Sen tog jag en promenad med H i vagnen för att få lite fart på dököttet. Mitt alltså. Därefter gick jag in på Åhléns och BR för att hitta nåt till systerdottern. Det hade jag nämligen inte lyckats med på loppisen. Och det var ju ett misstag. Jag fick totalångest över att 1. jag var där överhuvudtaget, mot bättre vetande samt 2. att alla andra också var där, mot bättre vetande. Ute på Ringvägen var det tjockt av bilar. Och jag fick en inre vision av alla världens städer, med gator igenproppade av bilar och människor inne på alla varuhus och jag fick drabbades av nåt slags svindel: det här går åt helvete.

Det finns ett nytt sätt att mäta välstånd som heter Happy Planet Index, HPI. Man mäter ekonomiskt välstånd OCH ekologisk påverkan och enligt den rankingen ligger Sverige nånstans på 130:e plats eftersom vi i vårt land förbrukar energi ocn naturtillgångar motsvarande sju jordklot. Sydamerikanska länder ligger långt bättre till eftersom folket lever relativt gott, inte förbrukar mer än det finns utrymme för men ändå har utvecklingsmöjligheter. Jag har för mig att Colombia ligger tvåa, och det kan man ju inte tro, det vet man ju hur det är i Colombia, bara en massa knarkkarteller och gängkrig.
OK, man kanske inte ska köpa allt man hör, det kanske inte är hela sanningen, varken det onda eller det goda, men faktum är att jag börjar uppfatta vår livsstil som fullständigt perverterad. Det som folk säger sig längta efter, gemenskap, harmoni, enkelhet, tillfredsställelse, trygghet är ju bland det sista samhället erbjuder idag. Tillfredsställelse i fråga om materiella ting, ja. Men resten då? Det är till exempel knappt någon som umgås spontant längre. Det finns det inte tid för.

Jag är ledsen om jag tjatar. Men jag har förbannat svårt att passa in i det här rejset och känner enorm ångest inför framtiden.

Kommentarer
Postat av: Linda

ok, du drog aldrig kopplingen knark - lycka?

2007-12-08 @ 09:36:19
URL: http://sysslor.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0