Far och flyg

Varför får alla bra idéer samtidigt som jag har dem? Idag har DN en stor bilaga om det nya resandet. Vi måste välja miljövänligare och flyga mindre eller köpa utsläppsrätter när vi väl flyger. Ja men det var ju precis det jag tänkte att jag skulle skriva om. Men tänka går ju, man måste GÖRA också om det ska bli nåt. Som på konstutställningar. Folk fnyser "hm, kunde jag väl också gjort" när de står framför två svarta rektanglar. Ja kanske det, men skillnaden är ju att konstnären faktiskt gjorde det. Mindre snack liksom.
Nåja - det nya resandet. Vi avbokade vår resa till Thailand av en massa olika skäl och nu efteråt känns det jätteskönt. Vill inte släppa ut en massa växthusgaser. Men framförallt - varför ska varenda mänska till Thailand? Jag blev otroligt trött när jag läste om några som tar "thaim out" på Koh Lanta i senaste Tara. Dels har man läst om den där svenskkolonin tusen gånger, dels är själva grejen så fantasilös. En riktig utmaning är väl att ta time out hemma, sluta konsumera och försöka leva mer avstressat här. Och varför ska man åka till Thailand och trissa upp priserna för de fattiga thailändarna, öka deras sopberg och sno deras jobb?
Jag tror att det stora resandet snart är över. Våra barn kommer att tågluffa igen men backpackerflygandet jorden runt är nog inget lockande eftersom man ändå hamnar på söndertrasade charterorter nästan vart man än tar sig nu för tiden. Och alla lever ändå nästan likadant snart över hela jorden och käkar samma Magnum-glassar så man kan lika gärna stanna hemma.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0