Magsjuka - tjohej!

Det har varit tyst här ett tag men nu är det dags igen och då ska det handla om MAGSJUKA - inte en dag för tidigt eller hur?
När jag var barn hette det maginfluensa. Det låter lite oskyldigare än vinterkräksjuka. Men spelar roll vad det heter, nu är det i alla fall kräks på gång. Häromkvällen började lilla H gny i sömnen vid 23-tiden där han i vanlig ordning somnat i vår säng. Han verkade ha ont i magen. L har det väldigt jobbigt med magsjukor. Jag som spytt mig igenom Kina och varit gravidillamående typ tusen gånger som det känns och spytt i papperskorgen på Östermalmstorgs tunnelbanestation är mer pragmatisk.  Jag anser att man sover tills barnet verkligen kräks. L ligger två centimeter ovanför madrassen och hoppar högt vid minsta lilla hostning. Precis innan barnet verkligen börjar spy somnar han som klubbad av ren utmattning.
Jag kanske är lite väl oförberedd. En gång sa jag till L att jag inte trodde att S var på gång att bli magsjuk trots att det bubblade som ett mindre bryggeri i magen på henne. Sen vände hon sig om, slog armarna om mig och kräktes i mitt hår.
Den här gången sa jag åt L att gå och lägga sig hos S och där sov han gott. H spydde mycket riktigt och jag släpade lakan till badrummet. Inte ett ljud från L i andra rummet. Han klev upp klockan 6 för att åka till Karlstad med resten av exekutionspatrullen på Stora Radiobolaget. "H kräktes faktiskt" sa jag bistert med utsikten att vara hemma ensam med ungarna tills L kom tillbaka framemot 21-tiden. L sa skamset Oj och sen var han tvungen att åka men jag såg att det var med tungt hjärta, det ska sägas till hans försvar. 
I natt kräktes så S och nu ligger hon här och är alldeles blek. En gång när vi precis flyttat in och L åkt på ljudteknikmässa i Tyskland och skulle vara borta i en vecka blev hon så magsjuk att det inte fanns en torr tygtrasa i hela huset efter en dag. Och jag var ensam, tvättstugen ligger på gården och jag kom verkligen ingenstans. Jag ringde pappa och bad honom komma med utlånade pengar och sen ringde jag ElektroTvättExperterna eller nåt liknande och beställde en tvättmaskin. "Men" sa killen i luren "vad ska du ha för tvättmaskin?" "Ta en sån där fyrkantig vit med en rund lucka på för ungefär 6000 bara den kommer hit FOOOORT" sa jag. Och det gjorde den, elektrokillen hade nog aldrig hört en så desperat kund förut.

Kommentarer
Postat av: Kicki

Du är fantastisk, fru Jonsson! Skriv snart igen, du är så begåvad!
Plus att jag aldrig tröttnar på magsjukestories. Det ligger i släkten, min syrra är likadan. Det finns nåt otroligt komiskt i det där att man själv ligger och spyr i en hink samtidigt som man försöker torka bort ungens dito från väggen...
Min man tycker inte att det är lika kul. Fast idag gav han igen. Vid köksbordet. Han hade stekt Vivos lövbiff från Brasilien (jag vet, man SKA inte handla kött i lågprisbutiker, men jag var sen till dagis).
-Den här har varit fryst. Den smakar lever.

Tappade allt intresse för denna köttbit, tyvärr.

2007-02-02 @ 18:23:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0