Böcker och skrivande mänsker

I december var jag på stor fest på SR och då satt jag och Lasse med Maria Sveland och Roger Dackegård som jobbar på Filt vid middagen och vi hade verkligen jättetrevligt. Satt och snackade bland annat om jämställdhet och varför man gift sig egentligen...och då sa Maria till mig att hon skrivit en bok som kommer ut i mars, den måste du läsa. Antagligen tyckte hon att jag kvalade in som bitterfitta och det stämmer ju rätt bra. Jag är alltid förbannad på allt jag har att göra med barnen och hemmet och den konstiga ansvarsfördelningen. Kanske skulle trycka upp en t-shirt...
Nu har ju Maria fått fina recensioner för den där boken och det är så himla kul! Min vän Magnus, en grymt begåvad kille och kompis med Maria, sa när jag påpekade att vissa människor är så otroligt företagsamma och kreativa att ofta hade han blivit avundsjuk på begåvade människor "men aldrig på Maria, hon spelar i en annan division."
En dag någon månad senare ringde min strålande väninna Kicki, superbegåvad reporter på SVT, och sa att hon skulle på släppfest för Katarina Wennstams Smuts och kunde inte jag hänga med? Vi ses där, sa vi. Och jag gick dit efter gympan. Tänkte liksom inte fiffa till mig. Hm. Bra idé. Katarina W var förstås jättesnygg och alla hade lite glitter och jaja men jag tog ett glas skumpa och talade om för Katarina hur bra hennes böcker är men att jag inte läst Smuts än och hon var så trevligt och gav mig ett ex av boken. Sen kom Kicki med ett fång blommor från oss tack och lov och vi åt av buffén och minglade lite. Snackade ett bra tag med Magnus Utvik och ibland kan det bli så bra med såna där spontanmöten utan att man behöver slå knut på sig. Han var mysig. Och skriver gör de allihop. Jag fattar inte hur de får det gjort. Min kompis Peter har sagt att han skriver väldigt bra böcker när han klipper gräs men det är lögn att få dem på pränt. Säger det samma fast jag har inte ens skrivit i huvudet så vad gnäller jag för?
Samtidigt ges det ut jäkligt mycket som är otroligt platt och trist skrivet, till exempel Camilla Läckbergs eller Kajsa Ingemarssons böcker. Suck säger jag bara.
Kanske är det så att man skriver för att man inte kan låta bli. Jag läser för att jag inte kan låta bli. Just nu Jens Lapidus Snabba cash. Grymt bra!

Kommentarer
Postat av: Anneli

Häftigt att få gå på boksläpp!
Känner mig lite platt och trist eftersom jag tycker om både Läckberg och Ingemarsson ;)tycker det är alldeles utmärkt underhållning när man vill läsa och koppla av!
Hoppas att du har en stund över att sitta ute och njuta av solen! Kram

2007-03-28 @ 15:07:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0