Nu är det revolution på gång

Jag har läst boken - tack brorsan! - och har sett ljuset.
Den hemlige kocken av Mats-Eric Nilsson. Jo jag hade läst Snabbmatslandet och sett Supersize me men av M-E:s bok fattade jag plötsligt att gränsen för vad som är anständigt när det gäller mat är passerad sen länge.
Mat och mat. Ballerina-kexen här på bordet är väl inte mat precis. De innehåller vetemjöl, nougatfyllning (som i sin tur innehåller socker, härdat vegetabiliskt fett, skummjölkspulver, hasselnötter, fettreducerat kakaopulver, emulgeringsmedel, arom) socker, vegetabilisk olja, fettreducerat kakaopulver, invertsocker, bakpulver E 503 och E 500, salt, emulgeringsmedel och arom.
Det var väl inte så farligt. Fast å andra sidan, paketet med Jules Detroopers mandelbröd innehåller kakor bakade av vetemjöl, kandisocker, smör, mandel, salt och bakpulver. That´s it.

Det äckligaste är ändå margarinframställningen. Så här skriver M-E Nilsson:
"Fett ur oljefröer utvinns med hjälp av extraktionsbensin.
Fettråvarorna (...)behandlas med fosforsyra och (...)lut för att få bort lecitin och fria fettsyror. Oljan bleks för att avlägsna den naturliga färgen.
Med så kallad deodorisering tvättas smak, lukt och eventuella lösningsmedelsrester bort. Om fettet härdas för att få en fastare form används vätgas och nickel. Om det istället genomgår så kallad omestring nyttjas natriummetylat för att spjälka vissa fettsyror. Vissa oljor kyls ner och filtreras, ibland i kombination med lösningsmedel, för att delas upp i olika fraktioner med olika smältpunkt."
Självklart tillsätts det också aromer. Jag är inte kemist så jag kan inte avgöra om det är helt naturvidrigt eller inte, men det KÄNNS så. Vad är det för gegga att ha på mackan eller i stekpannan?!

Nu vill jag flytta ut på landet och odla mina egna grönsaker och frukt, föda upp kycklingar, bara använda smör och äkta grädde...
Men det troligaste är väl att jag kommer att ha förstoringsglaset med mig när jag handlar så jag kan läsa innehållsförteckningar bättre. Om jag handlar. I alla fall inte på själsdödande stormarknader där man kan välja mellan livsmedel med 48 eller 50 tillsatser.
Barnen ska inte få en fabriksköttbulle mer i sitt liv!

Läs boken!

Kommentarer
Postat av: Brorsan

Ja, nu har du slagit in på den rätta vägen kära syster!

2007-11-08 @ 19:11:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0