Döttrar och andra flickor

Det här har jag klippt ur Aftonbladet från december:
"5 tips: Så hjälper du din dotter att bli mer än en duktig flicka.

1. Bjud tillbaka
FEL Hon serverar låtsaskaffe och kakor, hämtar en filt till mamma och ser till att alla mår bra.

RÄTT Det är väl jättehärligt! Men nästa dag får du kontra och serva henne. Vi trillar så lätt in i ett biologiskt tänkande: Det är ju så flickor är. Men det har hon inte blivit av sig själv. Det är för att hon fått så mycket uppmuntran.


2. Lär henne bråka
FEL Två flickor bråkar. Vi säger: Sluta kivas, flickor. Lek med nåt annat i stället, så att ni inte bråkar.

RÄTT Lyssna till var och en. Fråga om det finns ett sätt där de kan komma överens, trots att de tycker olika. Då erkänner man att flickor, trots att de är bästa vänner, har rätt och kan tycka olika. Lär dem att brinna för relationer utan att släcka sig själva.


3. Prioritera henne
FEL I ishallen får Lasse alltid sin skridsko knuten först. Han blir ju så otålig annars. Lisa väntar på sin tur, eller lär sig att knyta själv.

RÄTT Får man alltid vänta på sin tur, lär man sig att andra har större behov än man själv. Den som prioriteras först är viktigast. Gör upp en rättvis turordning i stället.


4. Överbeskydda inte
FEL Vi står vid klätterställningen med uträckt hand och säger: Försiktigt, älskling! Akta så att du inte slår dig.

RÄTT Var inte så överbeskyddande. Lite gråt är väl inte så farligt mot lusten att få klättra högre. Vi lär flickor att de är svagare, mindre kompetenta, inte lika fysiska som pojkar. De ser ju vad pojkarna får göra.


5. Hon är inte bara söt
FEL Det första vi säger till en flicka är: Åh, så söt du är i din klänning. Åh, vilka fina flätor.

RÄTT Duktighet och utseende är verkligen två egenskaper vi inpräntar i flickor. Komplimanger är väl jättefint, men måste inte alltid vara det första man säger.

Källa: Ingemar Gens "

Ingemar Gens är faktiskt rätt vettig. Skönt att höra en man strida för flickorna också!

Jag kan säga att jag har misslyckats på flera punkter. Jag har inte hjälpt min unge så bra med tjejbråken. Jag gillar verkligen att hon gör te och ger mig frukost på sängen (förlåt, förlåt) Jag tycker att hon är så vacker och säger det. Men jag hjälper henne ofta före H och jag låter henne klättra så högt hon vill utan att oroa mig.
OK. Hon ska få frukost på sängen på lördag.

Kommentarer
Postat av: Anonym

tack!
jag klipper genast ut detta och sätter upp hemma och tar med till dagis.
kram

2008-02-21 @ 12:13:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0