Moderna bilar och annat fanstyg

Min bil startade inte när jag skulle åka från landet med ungarna i fredags.
Det första man tänker på är ju nåt så där gammalmodigt som att kolla att man inte har soppatorsk eller att batteriet inte laddat. Men nej, så enkelt är det ju aldrig. Bilen nytankad till att börja med. Så efter att ha tröstat dottern som blev jätterädd av att bilen inte gick att rubba, lånat laddare av grannen, dragit kablar över halva tomten och fikat hos grannen och terroriserat Ford per telefon insåg jag att det knappast var batteriet, det hände absolut ingenting.

Ingen av oss därute i bushen hade laddningskablar, rutinerat. Så svärfar fick göra en utryckning. Vi fick igång bilen och jag tänkte att det nog är bäst att åka in till Norrköping till verkstan och inte till Stockholm direkt. Tur var det. För i en rondell precis före alla stormarknader bara tvärdog bilen. Dottern flippade ut igen. Svärfar satt som tur var i bilen bakom. Trösta dotter, tända varningsblinkers. Leta fram bogserlina. Det blev kö ända till Nyköping.

Snäll polis dyker upp. Jag sparkar på bilen. Dum polis dyker upp. "Är det din bil?" Nej, min mosters. "Du har inte kontrollmärke" Oj, nähä men just nu har jag lite annat att tänka på. Helvete! Tröstar dotter igen. Kravlar under bilen för att hitta var man fäster bogserlina. Dyker upp smutsig och ser dum polis peta på mina stenskott i vindruta. "Här har du lite annat också" JAG ÄR FRÅN STOCKHOLM, GE FAN I MIG!

Jag ringer Ford. Hur man bogserar vår bil? Man ska leta fram en liten ögla som ligger längst in under filten i bagageutrymmet och skruva i framtill i ett hål som sitter under en liten lucka. Jag är vid det här laget rosenrasande. Kastar ut kylväska, badkläder, kassar på motorvägen för att hitta liten j-a ögla. Sticker in huvudet till barnen "andas med magen älskling, nej inte kräkas, allt blir bra, mamma har koll, polisen är snäll, det är väl kul med poliser?!"
Skruva i ögla, sätta i lina. Packa in bagage. Svärfar bogserar. Polis eskorterar med sirener. Oj, oj, det går för fort. Linan går av. Dottern flippar ut. Linan går av en gång till. AAAAAGGGHHHH!

Hur det slutade? Det var en felkodning i bilens datorsystem. 1000 spänn. Plus 95 spänn för ny lina.
Jag orkar inte ens förklara mer.
Har debriefat dottern. Sonen verkade ha klarat sig. Inga större trauman.

Kommentarer
Postat av: Anneli

Har aldrig gillat fordar.....;)
Mitt jobb ligger ju alldels i närheten, om det händer igen, för guds skull låte inte detta ske, men om, ring så rycker jag ut och räddar barnen från traumat, så du kan leva ut din desperation och ilska mot jävliga bilar och mindre trevliga poliser fullt ut.

2008-03-04 @ 10:38:28
URL: http://tankestund.blogg.se
Postat av: Linda

du, säg till när du är i Norrpan! Här skiner solen! Fast det var du kanske bara på helgen... och jag är ju bara här på vardagarna... nåja. Skönt att eskapaden inte medförde några större men för dina barn. Kram

2008-03-04 @ 13:11:29
URL: http://sysslor.blogg.se
Postat av: peter

Det var det roligaste jag läst på länge.....inte situationen..men hur det beskrevs, ..pust...måste lägga mig, och du...NO MORE FORD, köp asiatiskt nästa gång (tips)

2008-04-18 @ 00:39:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0