Grönmålning

Miljövetaren Karin Nielsen har skrivit en rapport på uppdrag av organisationen Jordens Vänner om grönmålning. Och visst har väl du också sett alla produkter som märks med "klimatsmart" etc. omgärdat av blommor och små kaniner. Allt ska säljas med natur och miljö nuförtiden. För att inte tala om närproducerat?! Om en sylt är kokad i en fabrik i Västra Götaland på brasiliansk frukt (hypotetiskt exempel), är den då närproducerad i affären i Göteborg - på riktigt? Var skeptisk!

Begreppet greenwash myntades enligt Wikipedia 1986 i en uppsats av New York baserade miljökämpen Jay Westerveld som beskrev hur hotellindustrin uppmuntrade gästerna att återanvända handdukarna "för att spara miljön", samtidigt som de struntade i att införa sopsortering eftersom det inte medförde någon kostnadsminskning. Han slutsats var att företagens miljöengagemang bara var ett knep för att tjäna pengar.

Rapporten Greenwash - grönmålning av svarta miljösamveten är producerad med stöd av Konsumentverket. Den kan beställas gratis via telefon 031-12 18 08 eller laddas ner gratis på www.mjv.se

10 Greenwash-knep i reklam och marknadsföring.

1. Generella påståenden

Vaga formuleringar som saknar faktastöd eller tydlig definition. Vad betyder det egentligen att en vara är naturlig, grön, miljövänlig, lokalproducerad, klimatsmart eller rättvis?

2. Namnbyten

Namnet på en produkt ändras för att klinga bättre. Fossil gas kallas exempelvis för naturgas.

3. Redan lagstiftat

Att framhäva något i marknadsföringen som redan är lagstiftat – exempelvis att produkten är freonfri trots att freon förbjöds för 20 år sedan.

4. Falska miljö- och rättvisemärken

Miljöstämplar och rättvisemärkningar som ser ut som de kommer från en oberoende källa – trots att det är företagets egen märkning.

5. Vetenskapsspråk och svårkontrollerbara fakta

Hänvisningar till undersökningar eller utnämningar som är svåra att kontrollera, exempelvis "Årets renaste biltillverkare".

7. Färg och form

Produkten omges av vacker natur, djur och blommor för att ge den en miljövänlig prägel. Bilar är det klassiska exemplet.

8. Miljöalibin

En grön produkt eller tjänst lyfts fram i marknadsföringen samtidigt som företagets icke miljövänliga kärnverksamhet pågår som vanligt. Exempelvis energiföretag som framhäver blygsamma satsningar på vindkraft eller solenergi samtidigt som de huvudsakligen tjänar pengar på energi från kol, olja och kärnkraft.

9. Köpa bättre rykte

Företag lyfter fram att man donerar pengar till hotade arter, välgörenhet och biståndsprojekt för att skyla över miljöskadlig verksamhet eller brott mot mänskliga rättigheter.

10. Produkt- eller förpackningsdesign

Produkten eller förpackningen designas så den signalerar miljöanpassning. Exempelvis datorer som visas upp med trähöljen.

Källa: Rapporten Greenwash grönmålning av svarta miljösamveten (gp.se)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0