Byar, städer och bostäder

Vi var i Virserum. Vilken mysig by. Till skillnad från de flesta svenska små hålor är den inte skittråkig. Där finns en riktig järnaffär, blomsterhandel, flera butiker och caféer, bageri, apotek och bibliotek och framförallt en riktig köttaffär med lokalt producerat kött och chark! Så härligt!

Eftersom jag är född och uppvuxen i Stockholms innerstad är jag ibland hatisk till Stockholm. Och framförallt har jag blivit bostadsfixerad. Vill ha ett radhus i stan. I många städer i Sverige och världen finns det småhus i stan. Men inte här. Bygg radhus på Gärdet! Jag vill ha allt!

Var ska man bo? Hur ska man ha råd? Hur många kvadrat? Hur många miljoner? Hur mycket luftföroreningar? Man blir helt störd.

Vad är det som är så bra med Stockholm? Det finns en bok som heter 100 skäl att älska Stockholm. Jag skulle kunna skriva boken 100 skäl att hata Stockholm. Och ändå...jag längtar alltid hit. Fast om jag är tillräckligt långt borta känner jag lättnad.

Jag gillar Berlin. Mysigt, fritt, skönt. Hongkong är cool. Paris är ljuvligt. Italienska småstäder är underbara. Och Malaga är fint. Nice är toppen. Köpenhamn är inte så dumt. Bangkok är helt suveränt. Men Berlin...aah...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0