Blog action day

Jag har anslutit min blogg. Omkring 15000 bloggare skriver om miljön idag.
Häftigt va!
Men just nu känns det inte så häftigt, om man tänker på miljön på allvar alltså. En granne till mig berättade att hennes man skrämt upp henne rejält efter att ha läst Mark Lynas böcker, ni vet han som säger att om vi inte stannar temperaturhöjningen med 2 grader så är det kört, och hon sa att "det är nästan läge att säga åt våra barn att inte skaffa några barn när de blir stora".
Jag blev alldeles stel och kände hur Mad Max snuddade vid mig.
För hur går det med 2-gradersmålet? Om alla världens regeringar nu, genast, inför hårda sanktioner mot fossila bränslen kan vi kanske klara 2 grader och hoppas att det stannar där. Men sker det? Nej, det har hittills inte hänt mycket.

Tänk er miljoner miljöflyktingar från södra Europa och Afrika där allt mark torkat. Tänk er miljontals flyktingar från Bangladesh och för all del från Nederländerna som svämmats över.
Jag var rädd för kärnvapen när jag var liten. Men nu känns det som om vi är svindlande nära undergången på allvar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0