Shopping, moral och kvartslivskris

Det finns en etikforskare som heter Ann Heberlein. Hon har sagt nåt i stil med att den nya anti-shopping-trenden är ett medel för välbeställd medelklass att visa hur intellektuella de är genom att hävda att shopping är omoraliskt.
Det låter helt rimligt. Shopping, eller icke-shopping, har blivit en klassfråga. Dessutom är det ju inte nytt - inte ens jag har väl inte sagt det förr - men politisk medvetenhet förr i tiden innebar skepsis mot vulgärkonsumtion, den uppfattades som orättvis, omedveten, osolidarisk och som ett tecken på obildning. Är cirkeln sluten nu då?

SvD skriver om kvartslivskrisen. Det patetiska är att jag tror att jag och många andra 60-talister fastnade i det där vilsna, den första generationen som inte behövde bli vuxen och som hade hela världen att utforska, med en oändlig massa val. Klart att vi blev paralyserade. Jag är fortfarande inte säker på vad jag vill göra och på hur jag vill leva...så jag har fastnat i nåt slags 20-årslimbo...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0